Hukum Makan Sahur Semasa Azan

Boleh ke aku makan sahur lagi ni mungkin masih ramai yang keliru sama ada kita boleh makan dan minum selepas masuknya waktu imsak iaitu 10 minit sebelum waktu subuh. Ikuti penjelasan panjang lebar dan cukup.

Pin Oleh Riky Aldiansyah Di Doa Kesehatan Pendidikan Kesehatan Kehidupan Sehat

Ada yang kata boleh ada yang kata tak boleh.

Hukum makan sahur semasa azan. Adakah benar kata orang kalau sedang makan sahur dan azan subuh berbunyi kita masih boleh habiskan makan dan boleh minum air kalau belum minum kerana setahu saya kalau makan minum lagi. Ustaz saya ada ternampak sebahagian orang masih makan sahur ketika azan subuh telah berkemundang dan mereka berhujah ianya dibenarkan selagi mana azan tersebut belum selesai adakah benar perkara tersebut. إ ذ ا س م ع أ ح د ك م الن د اء و ال إ ن اء ع ل ى ي د ه ف ل ا ي ض ع ه ح ت ى ي ق ض ي ح اج ت ه م ن ه apabila salah seorang di antara kamu mendengar panggilan azan subuh sedangkan bekas minuman masih ada di.

Sahur ketika azan subuh rasulullah shallallaahu alaihi wa sallam bersabda. Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh ustaz azhar idrus dihalaman facebook beliau. Aduh terlewat bangun pulak tinggal 2 minit je masuk waktu imsak.

Katanya ada hadis yang membenarkan perkara tersebut. Apakah hukum makan di waktu imsak. Adakah meminum air di azan subuh pada waktu bulan ramadan membatalkan puasa.

Adakah ia membatalkan puasa. Batasan imsak adalah terbitnya fajar sebagaimana firman allah ta âla. Para ulama menjelaskan bahwa barangsiapa yang yakin akan terbitnya fajar shodiq tanda masuk waktu shalat shubuh misalnya untuk menjalakan anfaat puasa bagi ibu hamil maka ia wajib imsak menahan diri dari ibadah sahur saat ramadhan dan minum serta dari setiap pembatal jika dalam mulutnya ternyata masih ada ibadah sahur saat ramadhanan saat itu ia harus.

Apa hukum org yang tidak mengetahui sahur semasa azan. Ramai yang menganggap bahawa ketika sudah masuk waktu imsak maka sudah tidak boleh makan. Hukum makan sahur saat adzan shubuh.

Segala puji bagi allah rabb pemberi berbagai nikmat. Berdasarkan dalil dan nas diatas dapat disimpulkan bahawa anda boleh makan dan minum ketika waktu imsak kerana 10 minit sebelum masuknya waktu subuh bukanlah waktu bermulanya puasa. Bagaimana jika saat sahur adzan sudah terdengar.

Apakah hukum makan selepas azan subuh. Hadits tersebut adalah hadits dari abu hurairah rasulullah shallallahu. Apakah boleh setelah adzan subuh masih makan.

Suatu hal yang membuat kami rancu adalah ketika mendengar hadits nabi shallallahu alaihi wa sallam yang secara tekstual jika kami perhatikan menunjukkan masih bolehnya makan ketika adzan shubuh. Seeloknya selesaikan sahur sebelum masuknya waktu iaitu sebelum azan agar tidak timbul syubhah keraguan. Shalawat dan salam kepada nabi kita muhammad keluarga dan sahabatnya.

Masih ramai orang yang keliru mengenai batas sahur kerana waktu imsak 10 minit sebelum subuh. Hukum makan sahur ketika azan subuh june 13 2017 june 13 2017 admin 0 comment soalan. Kuliahdesaincom syeikh muhammad bin shalih al utsaimin rahimahullah ditanya apa hukum makan dan minum ketika muazin sedang mengumandangkan azan atau sesat setelah azan terlebih lagi jika tidak mengetahui batas terbitnya fajar beliau syeikh muhammad bin shalih al utsaimin rahimahullah menjawab.

Hukum makan dan minum setelah imsak adalah masih dibolehkan sehinggalah azan subuh berkumandang.


LihatTutupKomentar