Aurat Lelaki Semasa Solat

Semoga kita di rahmati allah s w t. Bila sujud baju terangkat keatas kerana baju yang di pakai pendek.

Pin Oleh Cici Di Kutipan Di 2020 Kata Kata Indah Kutipan Pelajaran Hidup Kutipan Pengetahuan

Mahu pun di luar solat.

Aurat lelaki semasa solat. Bersama menjaga aurat di dalam solat. Jika semasa solat mana mana bahagian bagi lelaki diantara pusat dan kaki menjadi terbuka atau mana mana bahagian rambut wanita samada banyak atau sedikit atau mana mana bahagian badannya dari muka tangan dan pergelanggan tangan dan tidak lebih dari itu menjadi terbuka samada mereka ketahui atau tidak. Keadaan ini merupakan sesuatu yang amat malang dan perlu diperbetulkan agar solat yang ditunaikan itu dapat membina keperibadian muslim yang unggul yang sentiasa.

Menutup aurat seolah olah hanya semasa mengabdikan diri kepada allah ketika menunaikan solat sahaja. Aurat lelaki lutut sehingga pusat jika terbuka aurat batal solat. Bagi ahli ilmu boleh la merujuk kepada kitab2 asal bagi setiap mazhab.

Bahagian atas kaki juga dikira aurat. Ambo bahagikan kepada dua. Tidak harus seseorang mengerjakan solat dalam keadaan telanjang sedangkan ia mempunyai pakaian untuk menutup aurat dan solatnya adalah batal.

Aurat lelaki adalah di antara pusat dan lutut. Sebaliknya ketika di luar solat ianya terus melakukan penderhakaan kepada allah. Aurat lelaki lutut sehingga pusat jika terbuka aurat batal solat.

Namun ada perbezaan jarak kaki. Tiada perbezaan di antara lelaki dan perempuan dalam cara berdiri mereka semasa solat. Ambo hazafkan dalil2 untuk memudahkan pembaca.

Pada tulisan kali ni ambo nak bayan sikit tentang aurat lelaki khususnya dalam solat. Namun bagi perempuan solat mereka meliputi seluruh tubuh kecuali muka dan dua pergelangan tangan. Bersama menjaga aurat di dalam solat.

Menutup aurat di dalam solat adalah wajib dengan ijmak ulamak. Mahu pun di luar solat. Batasan aurat lelaki di dalam solat sama seperti di luar solat iaitu antara pusat dan lutut mengikut pandangan jumhur ulamak.

Bahagian kedua isu semasa tentang aurat lelaki. Semoga kita di rahmati allah s w t. Bahagian pertama pendapat ulama tentang aurat lelaki.

Bila sujud baju terangkat keatas kerana baju yang di pakai pendek.

Do A Nabi Sulaiman Doa Membaca

Mahram Bagi Lelaki Kutipan Kutipan Inspiratif Buku

Aurat Terdedah Ketika Solat Wajib Tegur Ke Ustaz Azhar Idrus Youtube In 2020 Solat Youtube Pasir Panjang

Related Image Kutipan Pengetahuan Pengetahuan Belajar

Perbedaan Besar Wanita Mukminnah Penghuni Jannah Dengan Bidadari Penghuni Syurga Motivasi Kutipan Agama Agama

Solat Sunat Awwabin Sunat Membaca Agama

Orang Yang Bangkrut Di Hari Kiamat Qur An Islam Sembahyang

Repost Drzulkifli Albakri Ternampak Sedikit Rambut Selepas Solat Rambut Pengetahuan Buku

Defining The Aurat Of A Muslimah Wanita Kutipan Pembelajaran Belajar

Yatt Hamzah Tegur Wanita Cara Tutup Aurat Betul Bertudung Sahaja Tidak Cukup In 2020 Event Event Ticket

Aurat Lelaki Motivasi Kutipan Agama Kutipan Pengetahuan

Pin Oleh Andy Adnin Di Islamic Quote Motivasi Doa Sembahyang

Menebar Kajian Sunnah Di Instagram Alasan Kenapa Wanita Harus Pakai Jilbab Dan Sebab Wanita Masuk Neraka Jangan L Kutipan Pengetahuan Kutipan Agama Motivasi

Keren 30 Gambar Kartun Lelaki Solat Lelaki Selalu Terlepas Pandang Ketika Solat Jiwarosak Com Download Artis Lelaki Solat Di Ruangan P Di 2020 Kartun Gambar Artis

Pin By Dewanmuslimatpasmalaysia On Esolat In 2020

Pin Di Islam

Aurat Lelaki Apa Ya Bijak Lucu Kutipan

Hukum Lelaki Solat Tanpa Menutup Kepala Solat Islam

Infografis 5 Faktor Umum Kesalahan Berwudhu Kutipan Agama Belajar Pengetahuan


LihatTutupKomentar