Amalan Semasa Maulidur Rasul

Mengerjakan amalan amalan mulia 5. Maulidur rasul seperti kelaziman tahunan umat islam di malaysia akan menyambut hari sempena keputraan rasulullah saw pada 12 rabiulawal setiap tahun umat islam di malaysia akan mengadakan berbagai aktiviti dalam acara sambutan maulidur rasul.

Miskani Hikmah Di Sebalik Sambutan Maulidur Rasul

Baik hari raya mahupun maulidur rasul ujar agamawan itu kedua dua sambutan itu mempunyai kelebihan dan amalan tersendiri.

Amalan semasa maulidur rasul. Menurut pandangan syeikhul islam sayid dahlan menyatakan bahawa selawat dan berdiri kerana membesarkan nabi adalah amalan baik lagi mulia. Sambutan maulidur rasul adalah sambutan yang diadakan sempena hari kelahiran baginda rasulullah saw. Berikut adalah senarai program sambutan maulidur rasul 1442h yang akan ditayangkan di tv al hijrah.

Namun kedua duanya sangat berkait rapat dengan hari hari kebesaran islam katanya. Maulidur rasul berasal dari perkataan arab yang membawa maksud kelahiran nabi dimana maulidur rasul disambut bagi memperingati hari kelahiran junjungan rasullullah s a w. Tidak mungkin untuk kita melebihkan sambutan yang satu ini maulidur rasul terhadap yang satu lagi hari raya.

Sebagai umat akhir zaman yang tidak pernah bertemu dengan baginda saw namun masih banyak perkara yang boleh kita lakukan sebagai tanda ingatan terhadap kekasih allah itu. Mengikut kalendar islam umat islam akan menyambut maulidur rasul atau hari keputeraan baginda saw pada hari khamis ini. Memperdengar dan menghayati sirah rasulullah s a w 6.

Kebetulan semasa tempoh pkpb. Nabi muhammad s a w telah diputerakan pada 12 rabiulawal bersamaan 20 april tahun gajah kelahiran baginda membawa rahmat dan petanda dimana baginda akan menjadi utusan terakhir dalam menyebarkan syiar islam. Memperbanyakkan tasbih tahmid dan selawat 7 mengadakan sambutan maulidur rasul dengan acara seperti.

Kerajaan malaysia mengisyhtiharkan 12 rabiulawal setiap tahun adalah cuti umum. Berselawat juga antara amalan yang digalakkan pada sambutan maulidur rasul. Perarakan sambil bersalawat dan menghayati perjuangan rasulullah s a w.

Sambutan maulidur rasul adalah sambutan yang diadakan sempena hari kelahiran baginda rasulullah saw menurut pandangan sebahagian ulamak seperti imam al suyuti beliau menyatakan bahawa amalan tersebut adalah baik dan akan diberi pahala serta ganjarannya kerana bertujuan melahirkan rasa cinta dan sayang kepada junjungan nabi muhammad saw. Namun janganlah pula hanya berselawat ketika maulidur rasul sahaja tetapi sebaiknya biasakan diri kita untuk menjadikannya sebagai rutin dalam kehidupan kita. Perbuatan berhimpun di masjid atau di surau di samping dapat solat fardu berjemaah.

Menurut pandangan sebahagian ulama seperti imam al suyuti beliau menyatakan bahawa amalan tersebut adalah baik dan akan diberi pahala serta ganjarannya kerana bertujuan melahirkan rasa cinta dan sayang kepada junjungan nabi muhammad saw. Laman web rasmi pejabat mufti wilayah persekutuan laman web jabatan mufti kerajaan negeri sembilan.

Perutusan Guru Utama Presiden Psscm Sempena Sambutan Maulidur Rasul 1442h Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia

Maulidur Rasul Pandangan Syariat Dan Sambutan Sinar Islam Sinar Harian

Pusat Internet

Maulidur Rasul Tanda Cinta Kepada Nabi Muhammad Saw Ambil Tahu 8 Sebab Kenapa Menyambutnya Faham Dan Amalkan Ad Din Mstar

Maulidur Rasul Tanda Cinta Kepada Nabi Muhammad Saw

Aktifkan Hidup Anda Maulidur Rasul Dan Pertunanganku

Tok Mudin Teks Selawat Maulidur Rasul Islamic Inspirational Quotes Islamic Messages Islamic Phrases

Salam Maulidur Rasul Amalan Sunat Service Aircond Murah Docto Aircond Facebook

Sempena Sambutan Maulidur Rasul Ada Dua Sunah Nabi Yang Dilupakan Ini Yang Perlu Kita Tahu Dan Amalkan Sinar Plus

Akhlak Akhlak Terpuji Baginda Rasullah S A W Salam Maulidur Rasul 1434h 2013 Dunia Sebenar Shida

Butik Gebugebu Amalan Sunat Maulidur Rasul

Salam Maulidur Rasul Kesatuan Ummah Jabatan Kesihatan Negeri Perak Facebook

Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Suara Sarawak Bukan Sekadar Akhbar

Panduan Teks Selawat Maulidur Rasul Oleh Jakim Versi Rumi Jawi Boleh Print Pdf

Salam Maulidur Rasul 1440h 2018 19 Menyantuni Umat Membawa Rahmat Zikri Husaini

Sambutan Maulidur Rasul Melalui Pembudayaan Ilmu Menelusuri Literatur Sirah Rasulullah Saw Usim Universiti Sains Islam Malaysia

Bernama Guna Teknologi Untuk Semai Cinta Kepada Rasulullah

Kpkt Malaysia Selamat Menyambut Hari Maulidur Rasul Facebook

Selawat Maulidur Rasul Teks Lengkap Rumi Aku Islam


LihatTutupKomentar